رئیس اورژانس کشور گزارشی از وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی تهران به اعضای شورای شهر ارائه کرد.
شورای شهر تهران در سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه خود میزبان رئیس اورژانس کشور بود و گزارشی از وضعیت پایتخت در امدادرسانی پیش بیمارستانی برای اعضای شورای شهر قرائت شد.
پیرحسین کولیوند صبح امروز با حضور در شورای شهر ضمن تشریح وضعیت اورژانس تهران از اعضای شورای شهر برای بهبود وضعیت درخواست کمک کرد و گفت: مدت زمان کوتاهی است که به عنوان رئیس اورژانس کشور انتخاب شدم اما تلاش کردیم که سطح اورژانس را از اداره به سازمان ارتقاء دهیم که خوشبختانه سال ۹۶ ایجاد سازمان اورژانس ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه جمعیت تهران ۱۲ میلیون نفر است که بر اساس استانداردها فورا نیاز داریم که تعداد پایگاهها افزایش یابد گفت: اورژانس تهران با کمبود شدید آمبولانس مواجه است به گونهای که تنها ۲۰ درصد ماموریتهای اورژانس در حالت استاندارد است.
وی با بیان اینکه اورژانس تهران تنها ۱۵۸ پایگاه دارد که طی هماهنگیهای انجام شده با سازمان آتش نشانی ۱۱ پایگاهمان در داخل ایستگاههای آتش نشانی است گفت: به تازگی نیز توافقاتی با شرکت بهره برداری مترو داشتهایم و در حال حاضر دو پایگاه اورژانس در مترو داریم.
وی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در اورژانس گفت: اورژانس تهران با ۱۵۰۰ نیرو جوابگوی ۱۲ میلیون جمعیت است و اصلا شرایط مناسبی نداریم.
کولیوند با بیان اینکه ترافیک تاثیر زیادی بر کیفیت امدادرسانی میگذارد اظهار کرد: شاید باورتان نشود از زمان اعزام یک آمبولانس تا برگشت آن به پایگاه حدود سه ساعت زمان لازم است که عامل اصلی آن نیز ترافیک است و آمبولانس لازم است از خیابانهای پر تردد عبور کند که گاهی متاسفانه خودروهای عبوری به آمبولانس راه نمیدهند و در مواقع دیگر نیز شاهد بودیم خودروها در حین راه دادن به آمبولانس تخلفشان توسط پلیس ثبت میشود و عمل خیر رانندگان خودرو با جریمه شدن پایان مییابد.
وی با بیان اینکه ۳۲ فروند بالگرد در کشور برای اورژانس هوایی وجود دارد که دو فروند آن در تهران است، گفت: مشکل ما برای اورژانس هوایی نبود بالگرد نیست بلکه ما پد بالگرد نداریم! و این وضعیت ترافیک پایتخت تنها وسیلهای که میتواند کمک کننده باشد، بالگرد است.
کولیوند با بیان اینکه ۱۶ هزار نفر طی این مدت که از راه اندازی اورژانس هوایی میگذرد با بالگرد نجات پیدا کردهاند عنوان کرد: نیازمند ایجاد پد بالگرد در نقاط مختلف شهر و بیمارستانها هستیم و پیشنهاد میشود در حاشیه اتوبانهای داخلی و خارج شهر، مسیرهای پر تردد، بیمارستانها، میادین اصلی شهر و ورزشگاهها پد بالگرد ساخته شود.
وی با بیان اینکه برخی از برجهای بلند مرتبه پد بالگرد دارند اما آسانسورشان استانداردهای لازم برای انتقال مصدوم از پشت بام با سطح زمین را ندارد، گفت: باید چارهای در این زمینه اندیشیده شود.
کولیوند با بیان اینکه متاسفانه سطح فرهنگ عمومی مردم در استفاده از شمارههای فوریتی کم است به گونهای که حجم زیادی از ماموریتهای ما کاذب است، به ورود موتورآمبولانسها به پایتخت اشاره کرد و افزود: متاسفانه ترافیک تهران در برخی ساعات موجب قفل شدن خیابانها و حتی بزرگراهها میشود و بر همین اساس چارهای به جز استفاده از موتور آمبولانس نداریم و این در حالیست که سه ماه است موتورهای آمبولانسمان در گمرک زمین گیر شده و لازم است برای آن چارهای اندیشیده شود.
وی همچنین پیشنهاد داد از آنجایی که عمده تماسهای گرفته شده با اورژانس پیرامون سکتههای قلبی است، دستگاههای الکتروشک در مکانهای پر تردد نصب شود تا در صورت بروز حمله قلبی برای نجات جان افراد از این دستگاهها استفاده شود.
ثبت دیدگاه