یک روایت از عملیات «قدس ۲»
08 تیر 1403 - 1:36
شناسه : 301959
0

عملیات قدس ۲ با اهدافی ازجمله ترمیم خط پدافند به‌دست‌آمده در قدس ۱ و رفع نقاط ضعف و تبدیل آن به قوت، آسیب‌پذیر نمودن دشمن، جلوگیری از تک احتمالی دشمن و در مجموع به دست گرفتن ابتکار عمل در محور شمالی البیضه (در هورالهویزه)، در دستور کار سپاه قرار گرفت. به گزارش مادوند، پس از […]

ارسال توسط :
پ
پ

عملیات قدس ۲ با اهدافی ازجمله ترمیم خط پدافند به‌دست‌آمده در قدس ۱ و رفع نقاط ضعف و تبدیل آن به قوت، آسیب‌پذیر نمودن دشمن، جلوگیری از تک احتمالی دشمن و در مجموع به دست گرفتن ابتکار عمل در محور شمالی البیضه (در هورالهویزه)، در دستور کار سپاه قرار گرفت.

به گزارش مادوند، پس از تصویب طرح ضرورت اجرای عملیات‌های محدود (در ۳۰ خرداد ۱۳۶۴) و ابلاغ آن از فرماندهی سپاه پاسداران به همه قرارگاه‌ها و یگان‌های عملیاتی سپاه، جهت آمادگی به‌منظور اجرای این‌گونه عملیات‌ها، عملیات قدس ۲ با اهدافی ازجمله ترمیم خط پدافند به‌دست‌آمده در قدس ۱ و رفع نقاط ضعف و تبدیل آن به قوت، آسیب‌پذیر نمودن دشمن، جلوگیری از تک احتمالی دشمن و در مجموع به دست گرفتن ابتکار عمل در محور شمالی البیضه (در هورالهویزه)، در دستور کار سپاه قرار گرفت.

عملیات با در نظر گرفتن این اهداف، در ساعت دو بامداد امروز (۱۳۶۴/۴/۶) با هجوم غواصان لشکر ۲۵ کربلا به کمین‌های دشمن آغاز گردید ولی به دلیل روشن شدن هوا و نیز عدم فرصت کافی جهت الحاق دو جناح، دستور عقب‌نشینی به نیروها داده شد.

نیروهای لشکر ۲۵ کربلا بلافاصله پس از بازگشت، مجدداً سازمان‌دهی شدند و در خصوص مأموریت توجیه گردیدند، سپس در ساعت هفت بعدازظهر به سمت محور عملیاتی حرکت کردند و در ساعت ۱۲ شب (۲۴) درگیری شروع شد.

در این عملیات نیروهای خودی موفق شدند ظرف ۲ ساعت اهداف از پیش تعیین‌شده را تصرف کنند و سپس استقرار یابند. آنان همچنین موفق شدند با به اسارت درآوردن دوازده تن و به هلاک رساندن شصت تن از نیروهای دشمن، آب راه کساره را نیز تأمین کنند.

در این عملیات نیروهای خودی با دادن یک شهید و ۲۸ مجروح (که ۲۳ تن از آن‌ها سرپایی بودند) به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافتند.

البته با توجه به پاتک‌های دشمن و نیز انبوه آتش، نهایتاً آمار شهدا به ده تن و مجروحان به ۶۵ تن رسید.

منبع:

جمعی از نویسندگان، روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب سی و هفتم: توسعه روابط با قدرت‌های آسیایی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم: ۱۳۹۰، ص ۲۴۹

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋