بازگشت به غنای فرهنگی و ادبیات فاخر ایران/ تماشاخانه تخصصی جم در شاهین‌شهر افتتاح شد
14 تیر 1403 - 1:33
شناسه : 303125
0

مادوند/اصفهان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما در حوزه ادبیات نمایشی بتوانیم به ادبیات کهن خود برگردیم و آن را پایه و اساس خلق یک اثر قرار دهیم شاید بتوان به قدرت گفت که از حضور ادبیات خارجی کاسته خواهد شد. حمید نیلی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ […]

ارسال توسط :
پ
پ

مادوند/اصفهان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما در حوزه ادبیات نمایشی بتوانیم به ادبیات کهن خود برگردیم و آن را پایه و اساس خلق یک اثر قرار دهیم شاید بتوان به قدرت گفت که از حضور ادبیات خارجی کاسته خواهد شد.

حمید نیلی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین شهر که چهارشنبه (۱۳ تیرماه) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، گفت: ما از لحاظ ظرفیت پشتیبانی در حوزه تئاتر نتوانستیم نیازهای هنرمندان عرصه نمایش را اجابت کرده و دغدغه آن‌ها را برطرف کنیم و بنابراین باید قدردان مجموعه هایی بود که در این حوزه تلاش می کنند، لذا تشکر می‌کنم که با اینهمه مشغله و دغدغه، عرصه نمایش برای مجموعه مدیریتی یک شهر مهم و ارزشمند است. امیدوارم این اهتمامی که در مجموعه مدیریت شهری شاهین شهر برای برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس وجود دارد با اجراهای خوب و زنده و جذاب و حرفه ای در تماشاخانه جم در شاهین شهر همراه باشد.

او ضمن اشاره به اینکه بر اساس ورودی و فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی نتوانستیم که پشتیبانی لازم را از اینهمه علاقه انجام دهیم چرا که هنرمندان هنرهای نمایشی به خلق اثر زنده‌اند، بیان کرد: قطعاً اگر ما در حوزه ادبیات نمایشی بتوانیم به ادبیات کهن خود برگردیم و آن را پایه و اساس خلق یک اثر قرار دهیم شاید بتوان به قدرت گفت که از حضور ادبیات خارجی کاسته خواهد شد. پس اهمیت این جشنواره آن است که ما بتوانیم بر پایه آداب و رسوم خود و ادبیات کهن این مرز و بوم، خلق اثر کرده و اجراهای فاخری اتفاق بیفتد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره ها باید در عرصه نمایش ساماندهی شود، اضافه کرد: جشنواره ملی تئاتر اقتباس از حیث موضوع برای من اهمیت دارد و به نگاه مجموعه مدیریت شهرداری شاهین شهر تبریک می گویم که به این موضوع اهمیت قائل شده اند. اگر پایه ریزی جشنواره درست باشد سال‌ها ادامه پیدا می‌کند و خروجی آن آثار فاخری خواهد بود.

جشنواره ای جریان ساز و اثرگذار است که تداوم داشته باشد

همچنین سیدمهدی سیدین نیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: هنر به ویژه هنرهای نمایشی و اثربخشی آن در جامعه قابل توصیف نیست، به خصوص با نگاهی که در حوزه اقتباس وجود دارد.

او با اشاره به ضعف موجود در برخی از متونی که در حوزه های نمایشی و سینمایی استفاده می شود، اشاره کرد که از ظرفیت شعر نیز برای اقتباس در هنرهای نمایشی استفاده می شود.

سیدین نیا با بیان اینکه ادبیاتِ ما ظرفیت‌های بالایی دارد اما درعین حال ضعف‌هایی نیز وجود دارد ازجمله اینکه بعد از انقلاب رمانی نداریم که جهانی شده باشد، گفت: وقتی ظرفیت‌های ادبی در عرصه نمایش حضور پیدا کند تاثیر خود را خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان توضیح داد: اگرچه این جشنواره ویژۀ هنرهای نمایشی اما من مطمئن هستم که تأثیر خود را در سایر هنرها نیز خواهدگذاشت و زمینه ای ایجاد می‌شود تا در این حوزه سرمایه گذرای بیشتری انجام شود.

او ادامه داد: جشنواره ای جریان ساز و اثرگذار است که تداوم داشته باشد و با نوع نگاه شهرداری شاهین شهر که تمرکزش بر فرهنگ و هنر است جشنواره ملی تئاتر اقتباس تداوم خواهد یافت. ضمن اینکه لازم است تا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی ادبیات داستانی سرمایه گذاری خاصی انجام شود.

سیدین نیا با بین اینکه برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس ازسوی شهردرای شاهین شهر، با تقویت نمایش در استان و کشور همراه خواهد بود، بیان کرد: در حوزه فرهنگ، هنر ویژگی خاصی دارد و ضمن احترام به همه هنرها، حوزه ادبیات و در این حوزه نیز ادبیات داستانی اهمیت والایی دارد چراکه زیربنای بسیاری حرکت‌ها در حوزه هنر است و سرمایه گذاری روی این بخش از پشتوانه اندیشه نظری و عملی و محتوایی برخوردار است.

ما به دنبال هویت بخشی به ایران و ایرانی و شهر نوپای شاهین شهر هستیم

در ادامه نیز سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین شهر با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری این رویدادها ایجاد وفاق و تعالی برای موضوعی به نام مفهوم شهر است، گفت: شاهین شهر به‌عنوان شهر دانش و خلاقیت و به‌عنوان یک شهر نوپا و جوان، پرچمدار تعالی وتوسعۀ نوین برای گامهای موثر برای ایجاد یک تمدن ایرانی اسلامی است که هدف غایی بیانیه دوم انقلاب است.

او ادامه داد: یکی از تئوری های موفق در نظام برنامه ریزی شهری، موضوع شهرهای خلاق است و از آنجایی که شاهین شهر این نام را به عنوان شهر دانش و خلاقیت یدک می کشد، در این تئوریِ نظام مدیریتی تأکید ویژه ای به توسعه مقوله فرهنگ شده و در این حوزه، هنر جایگاه بالایی دارد.

ابریشمی راد بیان کرد: اگر ما به دنبال توسعه مولفه‌های یک شهر خلاق هستیم باید هنر در بستر جامعه جاری و ساری شود چون بیشترین تأثیر را در بروز خلاقیت دارد. مدیران در نظام مدیریتی شهرهای خلاق باید شرایطی را فراهم کنند که مردم در امور اداره شهر دخالت کرده و با استفاده از قوه تفکر از ظرفیت‌های پیش‌رو برای حل مشکلات استفاده کنند. در نظام مدیریت شهر خلاق به خیال‌پردازی و تخیل، هم مشروعیت داده می شود و هم تشویق و ترغیب می شود و چیزی که می تواند آن را تقویت کند قطعاً هنر است.

شهردار شاهین شهر افزود: معتقدیم که هنر، زبان بیان احساس است و هنر نمایش، زبان بیان ناگفته هاست. این هنر از آنجا که به هنرمند اجازه خطا نمی‌دهد قطعاً هنری دشوار و تأثیرگذار است و همواره درطول تاریخ، این هنر دربرگیرنده مفاهیم بزرگ اخلاقی و اجتماعی بوده و پیوند ناگسستنی با ادبیات داشته است. لذا موضوع این جشنواره و اهدافش به این دلیل است که ما بازگشتی به غنای فرهنگی و ادبیات فاخر ایران داشته باشیم و نسل نو بتواند این داشته های ارزشمند را بازیابی کرده و این پیوند ناگسستنی بین ادبیات و هنر و تاریخ و فرهنگ اتفاق افتاده و از آن صیانت شود، به ویژه برای انتقال مفاهیم ارزشی به نسل نو.

او اضافه کرد: ما به دنبال هویت بخشی به ایران و ایرانی و شهر نوپای شاهین شهر هستیم. برای ما خیلی مهم است که فرزندانِ ما بدانند که ایران کجاست و ایرانی کیست. شاهین شهر به عنوان ایرانی کوچک مطرح است و همه قومیت‌ها در این شهر ساکن هستند ازاین‌رو کلیه برنامه های اجرایی که در حوزه مدیریت شهری در این دوره در شاهین شهر اجرا می شود یک هدف راهبردی را دنبال می کند تا این شعار را محقق کند که شاهین شهر جلوه ای از شکوه تمدن ایران بزرگ باشد.

ابریشمی راد همچنین با بیان اینکه در شاهین شهر اراده ای برای جریان سازی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد و لذا سلسله مجموعه فعالیت ها و جشنواره های هنری در این شهر برنامه ریزی شده است، به برگزاری جشنواره ملی شعر کودک نیز اشاره کرد و گفت: کمیته اجرایی این جشنواره به عهده نوجوانان شهر است که قرار است مطالبه گر این جریان باشند. این موضوع، خردورزی و تعقل را افزایش می دهد. دانش به تنهایی رهایی بخش برای خروج از جاهلیت نیست بلکه دانش در فرایند عقلانیت به شناخت تبدیل شده و آدمی را از جهل خرافه نجات می دهد و البته که باید از فرزندان شروع شود. ضمن اینکه جشنواره حروف نگاره را نیز در شاهین شهر خواهیم داشت که هنرمندان هنرهای تجسمی را با ادبیات و فرهنگ ایرانی پیوند خواهد داد، همچنین جشنواره ملی موسیقی خلاق از دیگر رویدادهایی است که این سلسله برنامه ها می تواند روند موثری در تعالی شاهین شهر باشند.

وقتی شهرداری پایه گذار برگزاری جشنواره است

علی ایزدی، مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست خبری چنین بیان کرد: پایلوت و دبیرخانه اصلی شبکه شهرهای خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با جدیت توسط وزیر این وزارتخانه پیگیری می شود و انشاالله هر استان با عنوان یک دهکده فرهنگی در زیرمجموعه شبکه شهرهای خلاق فعالیت خواهند داشت.

او ادامه داد: در پهنه جغرافیایی جهان اکثر فعالیت‌های فرهنگی و هنری توسط شهرداری‌ها پشتیبانی و اجرا می شود و حوزه های فرهنگی شهرها و کشورها در بحث هدایت و حمایت و نظارت حضور دارند، و جای خوشوقتی است که شهرداری پایه گذار برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس شده و به کمک عرصه فرهنگ و هنر آمده است.

ایزدی توضیح داد: بنا، بر این است که از تعدد جشنواره ها کاسته و مدیریت منابع مالی و انسانی انجام شود و رویکرد و راهبرد به سمت اجراهای عمومی باشد. جشنواره ملی تئاتر اقتباس شصتمین جشنواره ای است که در اصفهان رقم می خورد و امیدواریم که این رویداد، سربلند و روند رو به رشدی داشته باشد.

جشنواره تئاتر اقتباس به سمت تولید است

در این نشست خبری، مریم معلایی، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شاهین شهر نیز با اشاره اینکه به وفاق و همدلی بین مسئولین استانی و کشوری و مدیران شهری شاهین شهر و هنرمندان باعث شده تا سلسله رویدادهای فرهنگی و هنری در این شهر به شکل ثمربخش برگزار شده و پیش برود، گفت: بهمن ماه سال گذشته رپرتوار تئاتر کاربری برگزار و با حضور استاد قطب الدین صادقی خاتمه یافت و زمینه رشدی شد که در شاهین‌شهر و در کنار اصفهان می شود کارهای بزرگی را رقم زد.

او ضمن تأکید به ضرورت مشورت و نظرخواهی و استفاده از تجربیات، به چگونگی شکل گیری پروپوزال جشنواره ملی تئاتر اقتباس و تأیید آن اشاره و بیان کرد: پیش زمینه ای بوده که شاهین شهر با ۵۲ سال قدمت و با شعار شهر دانش و خلاقیت، فعالیت های خود را در مدیریت شهری پیش ببرد و به خود اجازه دهد که در حوزه جشنواره‌های ملی هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر اقتباس را برگزار کند.

معلایی ضمن اشاره به بخش ها و موضوعات اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس، اضافه کرد: اهداف عمیق و علمی پشت فراخوان این جشنواره وجود دارد و توسط مدیرانی برنامه ریزی شده که قصد دارند این جشنواره، ادامه دار و تأثیرگذار برگزار شود و برای ما کیفیت اهمیت بسیار بالاتری دارد. این جشنواره به سمت تولید است و تمام هدف ما این است که از هنرمندان خواهش کنیم به سمت متن‌ها و اجراهای سهل الوصول نروند و نمایشنامه‌هایی براساس ادبیات کهن و معاصر تولید کنند.

به گزارش مادوند، در پایان این روز، ضمن افتتاح تماشاخانه تخصصی جم در شاهین شهر، پوستر اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس نیز با حضور مدیران کشوری، استانی و مجموعه مدیریتی شاهین شهر افتتاح شد.

انتهای خبر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋