مومن واقعی از منظر امام رضا(ع) کیست؟
15 شهریور 1403 - 1:37
شناسه : 310668
0

امام رضا(ع) در روایتی ویژگی‌های مومن واقعی را به سه بخش تقسیم‌ می‌کند و می‌فرمایند: هرکسی این سه ویژگی را بیاموزد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر خواهد بود. به گزارش مادوند، امام رضا(ع) در روایتی به تشریح ویژگی‌های مومن واقعی می‌پردازند ومی‌فرمایند: «لایکونُ المؤمنُ مؤمناحتّی تکونَ فیه ثلاثُ خِصالٍ: سُنّهٌ مِن ربِّهِ، و […]

ارسال توسط :
پ
پ

امام رضا(ع) در روایتی ویژگی‌های مومن واقعی را به سه بخش تقسیم‌ می‌کند و می‌فرمایند: هرکسی این سه ویژگی را بیاموزد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر خواهد بود.

به گزارش مادوند، امام رضا(ع) در روایتی به تشریح ویژگی‌های مومن واقعی می‌پردازند ومی‌فرمایند: «لایکونُ المؤمنُ مؤمناحتّی تکونَ فیه ثلاثُ خِصالٍ: سُنّهٌ مِن ربِّهِ، و سُنّهٌ مِن نبیِّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله، و سنّهٌ مِن ولیّه،

فأمّا السُّنَّهٌ مِن ربّهِ فکِتْمانُ السِّرِّ، وأمّا السُّنَّهُ مِن نبیِّه صلی‌الله‌علیه‌وآله فمُداراهُ النّاسِ، وأمّا السُّنَّهُ مِن ولیِّهِ فالصَّبرُ فی البَأْساءِ و الضَّرّاءِ».

امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «مؤمن، ایمانش کامل نمی‌شود مگر این که سه سنت در او باشد:

اول از خدا؛ دوم از رسول خدا؛ سوم از ائمه‌».

امام رضا(ع) در تفسیر این روایت می‌فرمایند: «کتمان السر» مهم است، وقتی مؤمن، ایمانش کامل می‌شود که از خدا «ستار العیوبی» را بیاموزد و حامل اسرار باشد. در این کلمه غوغایی است!

در ادامه امام رضا(ع) درمورد «مداراه الخلق» رسول اکرم(ص) می‌گوید:

دندان رسول خدا(ص) را شکستند و خاکستر بر سرش ریختند، ایشان شخص اول عالم بود اما به آن وضع با وی رفتار کردند، در مقابل پیامبر خدا(ص) چگونه رفتار کرد، ایشان به خداوند گفت: «اللهم اهد قومی فإنهم لا یعلمون»، به جای آن همه عذاب که از مردم کشید، برای آنها دعا کرد، با این دعا آن مردم جزیره العرب را به خودش منسوب کرد که جلوی عذاب را بگیرد.

بعد آنچه عقل را حیران می‌کند، این است که در آخر هم رسول خدا(ص) برای خود آن‌ها عذرخواهی کرد؛ علت آورد و گفت: «فإنهم لا یعلمون»؛ خداوندا ببخش این‌ها را که جاهل هستند. عذرشان را بپذیر.

پس به گفته امام رضا(ع) باید از رسول خدا(ص) مدارا را آموخت چون آن وقت مؤمن می‌شوید.

 اما امام رضا(ع) سومین ویژگی مومن را اینکونه بیان می‌کند: از ما اهل‌بیت(ع) «الصبر فی البأساء والضراء/در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشید» را بیاموزید.

 تمام علمای اخلاق، از زمان ارسطو تا حال، آنچه تمام کسانی که در تهذیب بشریت کار کردند، همه را امام رضا علیه‌السلام در همین کلام فرمود، که اگر کلمات او تحقیق و تشریح و فهیده می‌شد و به کار گرفته می‌شد، دنیا را منقلب می‌کرد.

منبع: الخصال ،ج۱ ،ص۸۲

انتهای‌ پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋