عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت طرح استخدام و تعیین تکلیف نیروهای نهضت سوادآموزی، پیش دبستانیها و خرید خدماتیها و شرکت این افراد دریک آزمون استخدامی با نظارت مجلس گفت: اکنون این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.
جبار کوچکی نژاد با اشاره به وضعیت استخدامی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: معلمانی که در حوزه نهضت سوادآموزی کار میکنند برخلاف معلم عادی شرایط کاری دشوارتری دارند، آنها هم باید سوادآموز پیدا کنند و کلاس تشکیل دهند و هم آموزش دهند.
وی افزود: در مجلس هشتم قانونی را وضع کردیم تا همه آموزش دهندگان نهضت را که سابقه داشتند به استخدام آموزش و پرورش در آوریم. این امر انجام شد و بعد از آن نهضت نیروهای دیگری را برای ادامه فعالیت در حوزه نهضت جایگزین کرد. در اواخر مجلس نهم استخدام گروههای پیش دبستانی و خرید خدمات را به مجلس آوردیم و در مجلس دهم قرار شد نیروهای حائز شرایط نهضت تا قبل از سال ۹۲ با آزمونی به استخدام آموزش و پرورش در بیایند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدیم آموزش دهندگان به لحاظ سواد و تدین بالاتر از اشخاصی هستند که در آزمون آزاد شرکت و وارد آموزش و پرورش میشوند گفت: اگر روزی همه ورودیهای آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان باشند، آن وقت دیگران نمیتوانند ورود کنند اما وقتی هرساله هزاران نفر را با آزمون کشوری وارد سیستم میکنیم بهتر است تعدادی از آنها از میان آموزش دهندگان استخدام و وارد مدارس شوند.
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه طرح استخدام نیروهای نهضت و پیش دبستانی آماده و یک فوریت آن تصویب و در کمیسیون آموزش هم مصوب شده و در نوبت طرح در صحن علنی است گفت: قرار شده نیروهای حق التدریس و نهضتی قبل سال ۹۲ در آزمونی با نظارت مجلس شرکت و هر شخصی که پذیرفته شد به استخدام آموزش و پرورش دربیاید. امیدواریم این طرح بعد از بررسی بودجه ۹۷، به صحن علنی بیاید.
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به نرخ باسوادی در کشور و رسیدن از نرخ باسوادی ۴۰ درصدی در سال ۵۵ به نرخ باسوادی بالای ۸۰ درصدی در سال ۹۵ گفت: قبل انقلاب مردم متعصب بودند و اجازه نمیدادند دخترشان به مدرسه برود اما اکنون نرخ دختران دانشجو بالاتر از پسران است و در مجموع شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم تفاوت کرده است.
وی افزود: البته نهضت سوادآموزی نیز زحمات بسیاری متحمل شده است و منکر تلاش های این سازمان نیستیم. حتی افرادی را داشته ایم که از نهضت شروع کردهاند و مدرک دکترا گرفتهاند، البته ریشه کنی اوج تلاش و کوشش است، اما باید نیمه پر لیوان را ببینیم و خوب است که نرخ بیسوادی از ۴۷ درصد قبل از انقلاب به ۸۸ درصد رسیده است.
عزیزی ادامه داد: هرچند نباید در قرن بیست و یکم بیسواد داشته باشیم اما به هر حال مردم مشکلات عدیده ای دارند و عوامل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در این امر دخیل هستند. به عنوان نمونه در سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و کردستان هنوز تعصب در شمار اندکی از مردم وجود دارد و اجازه نمیدهند دخترانشان به مدرسه بروند.ما باید سعی کنیم نرخ ۱۱.۴ درصدی بیسوادی را هم نداشته باشیم و برای ما این تعداد بیسواد در کشور خوب نیست.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اجباری شدن آموزش و سواد در کشور گفت: در برخی کشورها چون شوروی سابق که کمونیستی بود سواد اجباری بود. آموزش در کشور ما رایگان هست اما اجباری نیست و خوب است که اجباری باشد.
عزیزی در پاسخ به پرسشی درباره علت مخالفت مجلس با لایحهای پیرامون وضع محدودیتهای بیسوادی که در سال ۹۴ از سوی دولت ارائه شد گفت: شاید کمیسیون تلفیق آن را خلاف قانون اساسی دانسته باشد، اما بنده شخصا موافق اجباری شدن سواد هستم و معتقدم دولت در قبال کسانی که به دلایل اقتصادی و اجتماعی تحصیل نمیکنند مقصر است.
ثبت دیدگاه