داستان گویی و داستان نویسی، جایگزین پیکهای نوروزی دانش آموزان ابتدایی شد و با دستور وزیر آموزش و پرورش، ارائه هر نوع تکلیف مرسوم سالهای قبل بویژه پیکهای نوروزی یا تمرینهای درسی ممنوع است و معلمان باید با بهرهمندی از راهنمای پیوست، تکالیف دانش آموزان را تعیین کنند.
به گزارش مادوند،وزیر آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه تکلیف نوروزی با تاکید بر لزوم توجه به فعالیتهای سه گانه داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی در نوروز میافزاید: از قالبهای متنوع، متناسب با توان و علایق بچهها برای لذت یادگیری استفاده شود و استانها گزارشی از فرآیند اجرا به همراه بازخوردهایی از احساس دانش آموزان و خانوادهها از مناطق و مدارس جمعآوری و حداکثر تا ۳۰ فروردین به معاونت آموزش ابتدایی ارسال نمایند.
وی تاکید کرده است: ارائه هر نوع تکلیف مرسوم سالهای قبل بویژه پیکهای نوروزی یا تمرینهای درسی ممنوع است و انتظار دارد همکاران با بهرهمندی از راهنمای پیوست، تکالیف دانش آموزان را تعیین کنند.
داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی، جایگزین پیکهای نوروزی سال تحصیلی ۹۷ – ۱۳۹۶
جزییات بخشنامه ابلاغی به ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور آمده است:
“به منظور ایجاد زمینه برای بهرهگیری دانشآموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیتهای طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارتهای اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی محور فعالیتهای تعطیلات نوروزی میباشد. با عنایت و توجه به اقتضائات استان و با اتخاذ تدابیر مناسب و نیز راهکار ۵-۲ از سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی در تمام ساحتهای تعلی و تربیت، معاونت آموزش ابتدایی چارچوب فعالیتهای یادگیری مرتبط با ایام نوروز را به شرح زیر پیش بینی و اعلام مینماید. شایسته است، ابتدا این نکات اصلی مورد توجه کامل قرار گیرند:
۱- با توجه به رغبتها و علاقمندیهای مختلف کودکان، انتخاب کتاب محدود مگردد. دانش آموزان در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین میتوانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند.
۲- از معرفی کتابی خاص به دانش آموزان برای خرید (ویژه این فعالیتها) و تحمیل هزینه برای خانوادهها جدا پرهیز شود. دانش آموزان و خانوادهها در جهت استفاده از کتابهای موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانونها و … راهنمایی شوند.
۳- قالبهای اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالبهای متنوع دیگری که به این امر کمک مینماید نظیر: سفرنامه، گزارش نویسی، نمایش نامه، مصاحبه و پیاده نمودن متن آن، شعرخوانی، داستان گویی، پیاده نمودن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و …) استفاده گردد.
الف) اهداف:
۱- متناسب کردن فعالیتهای یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز
۲- توسعه و ترویج داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی
۳- تقویت مهارتهای خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، تفکر و تعمیق در طبیعت
۴- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار
۵- تقویت مهارتهای خلاصه نویسی و مستندسازی
ب) ویژگیهای فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی
الف – تناسب محتوای داستان با اهداف پایه تحصیلی
ب- تناسب محتوای داستان با ویژگیهای سنی و علائق دانش آموزان
ج – جذاب، لذت بخش بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان
د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب
ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان
و- محوریت دانش آموز در انجام فعالیت
ز – نقش تسهیل گری، هدایت و راهنمایی از طرف معلمان و والدین
ح – تناسب انتظارات با شرایط تعطیلات نوروز از دانش آموزان
ط – ساده و محدود بودن فعالیتها
ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:
۱- روشهای پیشنهادی برای تهیه کتابهای داستان:
الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس
ب- استفاده از کتابهای موجود در منازل دانش آموزان
ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتابها توسط دانش آموزان به همدیگر
د – استفاده از کتابهای موجود در کتابخانههای محله، مساجد، کانونها و …
ه – استفاده از متون کتابهای درسی به ویژه درس روانخوانی
و – …
۲- شیوههای پیشنهادی برای اجرای فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی
○ خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایههای اول و دوم
○ شنیدن قصههای مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن
○ استفاده از داستان یا قصههای مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامههای رادیو و … (گروههای آموزشی استان و یا مناطق میتوانند برخی از قصههای صوتی مناسب را از فضای مجازی انتخاب و بر اساس سطح سنی دانش آموزان بر روی سایت بارگزاری نمایند.)
○ گزارش دید و بازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف …
○ نوشتن خاطره، داستان، شعر و …
○ مصاحبه، گفتوگو با والدین، دوستان و …
○ طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده
○ تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و …
۳- شیوههای پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان به کلاس:
الف – ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با دانش آموزان پایههای مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)
توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)
ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده
ج- گفتن داستان با زبان خود دانش آموز و ضبط آن
د – ….
۴- شیوههای پیشنهادی بررسی فعالیتهای دانش آموزان و ارائه بازخورد به آنان:
الف – در معرض نمایش گذاشتن خلاصه داستانها و قصههای خوانده و یا شنیده شده و گزارشها و خاطرات نوشته شده
ب- ایجاد فرصتی برای دانش آموزان در کلاس درس برای نقل قصههای شنیده شده و یا داستانهای خوانده شده برای سایرین
ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و ارائه در حضور سایرین
د – ….
د) نقشها و مسئولیتها برای انجام مطلوب فعالیتهای یادگیری
نقش معلمان:
۱- شناسایی و معرفی کتابهای داستان مناسب برای دانش آموزان (اهمیت تنوع در عناوین و موضوعات کتابها)
۲- تقویت انگیزه دانش آموزان برای داستان خوانی و داستان گویی، داستان نویسی
۳- آموزش به دانش آموزان جهت انجام فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی
۴- دریافت، بررسی نتایج عملکرد دانش آموزان و ارائه بازخورد مناسب به ایشان
۵- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و ارائه به مدیر مدرسه
نقش مدرسه:
۱- برگزاری جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر
۲- برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش آموزان قبل از شروع تعطیلات
۳- تشکیل نمایشگاه از فعالیتهای دانش آموزان
۴- تهیه گزارش از فعالیتهای انجام شده و ارسال به منطقه
نقش منطقه:
۱- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدارس
۲- برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس
۳- شناسایی و جلب مشارکت خیرین برای خرید کتاب داستانهای مناسب و اهدا به مناطق محروم و کمتر برخوردار
۴- نظارت بر فرآیند فعالیتهای مدارس و ارائه بازخورد مناسب
۵- تهیه گزارش از فعالیتهای انجام شده و ارسال به استان جهت جمعبندی وارائه به ستاد
تذکرات مهم:
۱- یک عنوان کتاب خاص به دانش آموزان استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود.
۲- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای دانش آموزان پرهیز شود.
۳- مراقبت شود تا اجرای این فعالیت زمینه را برای سودجویی افراد و یا انتشارات خاص فراهم ننماید.”
ثبت دیدگاه