معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با ارائه جزییاتی جدیداز سند توسعه شهری و منطقهای مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) یکی از اصلی ترین اهداف مدنظر در این طرح را زنده نگه داشتن فضای شهری دانست.
مهرداد تقی زاده در نشست خبری با بیان این که برنامه TOD امروز محور اسناد توسعه در سطوح منطقهای و محلی قرار گرفته است، اظهار کرد: دستاورد اصلی این رویکرد پایدار سازی توسعههای سرزمینی است. در این فضا در حوزه اجتماعی حرکت به سمت برابری، حقوق شهروندی و از نظر اقتصادی دستیابی آسان تر افراد به فرصتهای شغلی لحاظ میشود.
وی ادامه داد: از نظر برنامه هوشمند شهری نیز در این برنامه تلاش میشود با چیدمان هدفمند کاربریها با محوریت حمل و نقل همگانی، توسعه انسان محور و حفظ منابع زیست محیطی در دستور کار قرار گیرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ایجاد یکپارچگی میان توسعه شهری و منطقهای یکی از اصلی ترین اهداف برنامه توسعه شهری به حساب میآید، تاکید کرد: این برنامه میتواند منجر به ارتقای قابلیت زیستی شهرها و کیفیت زندگی شهروندان شود. اتخاذ این نگرش با هدف مشارکت حداکثری تمام فعالان شهری، توسعه اجتماعات محلی و ارتقای حس تعلق شهروندان به محیط پیرامون شان صورت میگیرد.
تقی زاده با اشاره به اهداف چند بعدی این طرح، اظهار کرد: برنامه ریزی برای توسعه شهری و منطقهای براساس سامانههای حمل و نقل، تلفیق ترکیب فعالیتها، عملکردها و کاربریهای شهری، توسعه شبکه ملی و منطقهای ریلی منطبق با موقعیت شهرها و توسعه ایستگاههای حمل و نقل با در نظر گرفتن نقش آنها در محیط شهری دیگر اهدافی است که در این برنامه پیگیری خواهد شد.
وی دربارهی آخرین وضعیت اجرایی این سند نیز توضیح داد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حداکثر یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ این مصوبه راهنمای ملی آن را با همکاری معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، راه آهن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز تحقیقات تهیه و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کند. برای شهرهایی که در مرحله تهیه یا بازنگری طرحهای توسعه و عمران در مقیاس ملی هستند این برنامه باید مبنای اصلی قرار گیرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ظرف مدت شش ماه شرح خدمات این برنامه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزارت کشور بازنگری و اصلاح شده بر مبنای برنامه ریزی در طرحهای جدید قرار میگیرد. در این بین تعیین کریدورهای حمل و نقل نیز باید با ملاحظه چشم اندازهای توسعه باشد و در جریان بررسیها قرار گیرد.
تقی زاده دربارهی شهرهایی که در اولویت اجرای TOD هستند ولی بازنگری طرحهای بالادست آنها در دستور کار نیست نیز اظهار کرد: این شهرها میتوانند طرح موضوعی، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را توسط اداره کل راه و شهرسازی شهرداریها و شرکت عمران شهرهای جدید تهیه کرده و در دستور کار قرار دهد. همچنین تمام سازمانها مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری و سایر دستگاههای مرتبط موظفند تسهیلات لازم برای اجرای این طرح را تامین کند.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای نهایی این طرح سامانههای حمل و نقل همگانی در رویکردی ملی به عنوان زیربنای توسعه تعریف میشود و میتوان این اولویت را که با اجرای این برنامهها فضای شهر زنده بماند و مراکز حمل و نقل عمومی محور آن باشند در دستور کار قرار دارد.
ثبت دیدگاه