افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات گوشت مرغ تولیدی در استان مرکزی
17 مهر 1403 - 11:35
شناسه : 314959
0

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات گوشت مرغ در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال هزار و ۵۳۳ تن گوشت مرغ از استان مرکزی در قالب ۳۰ محموله به سایر کشورها صادر شده است. محمد فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در راستای کمک […]

ارسال توسط :
پ
پ

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات گوشت مرغ در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال هزار و ۵۳۳ تن گوشت مرغ از استان مرکزی در قالب ۳۰ محموله به سایر کشورها صادر شده است.

محمد فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در راستای کمک به اقتصاد کشور و تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم فعالیت‌های خود را با هدف افزایش تولید و بهره‌وری انجام می دهد.

وی افزود: با توجه به نقش دامپزشکی در ارتقاء بهداشت عمومی و امنیت غذایی و کمک به اقتدار اقتصادی کشور از طریق حفظ سرمایه‌های دامی و ایجاد زمینه‌های افزایش بهره‌وری و تولید و همچنین ورود به بازارهای جهانی در شرایط کنونی جهان که اقتصاد پویا و مقتدر هر کشور بر سایر مقوله‌های رشد و پیشرفت تاثیر مستقیم و غیر قابل انکار دارد، وظیفه ملی و اجتماعی است که با فکر، تدبیر و عمل در راستای تحکیم این نقش بی بدیل کوشا باشیم.

فتاحی  به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات گوشت مرغ در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال هزار و ۵۳۳ تن گوشت مرغ از استان مرکزی در قالب ۳۰ محموله به سایر کشورها صادر شده است که نشان از افزایش میزان تولید و صادرات دارد. همچنین ۴۷۸ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۱۷۸ کیلوگرم عسل با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد.

وی به کاهش ۳۴ درصدی میزان بیماری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کاهش ابتلا به بیماری ها اقدام مهمی در افزایش میزان تولید و بهره‌وری است. همچنین امسال میزان واکسیناسیون در راستای پیشگیری از بیماری‌های دامی۴۴ درصد افزایش یافته که منجر به کاهش انواع بیماری‌ها شده است.

فتاحی در ادامه گفت: در نیمه نخست امسال میزان جوجه ریزی در استان ۳۱ درصد افزایش داشته است که نتیجه آن رشد تولید گوشت مرغ تا ۵۷ درصد است.

وی در خصوص بیماری ها گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام است که همه ساله به خصوص در نیمه دوم سال و شروع فصل سرما شیوع پیدا می‌کند و استان مرکزی به دلیل وجود تالاب و آبگیرها، کانونی برای حضور پرندگان مهاجر وانتقال بیماری از سایر کشورهاست.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی استان فعالیت‌های خود را در تالاب ها، آبگیرها و مناطق روستایی، مرغداری‌ها و … متمرکز کرده است. باید با پایش و کنترل مراقب باشیم این بیماری از پرندگان مهاجر به صنعت طیور وارد نشود چراکه در صورت شیوع، موجب تلفات ۱۰۰ درصدی در مرغداری‌ها خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این بیماری در سطح جهان از پرنده به انسان منتقل شده است اما نگرانی جهانی وجود دارد که این بیماری نظیر کرونا از انسان به انسان دیگری منتقل شود. در بیماری کرونا حدود ۱۰ درصد تلفات انسانی وجود داشت اما گفته می شود که در آنفلوانزا میزان تلفات ۵۰ درصدی است.

وی ادامه داد: هشدار سازمان جهانی برای سال‌های آتی این است که احتمال دارد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به یک اپیدمی تبدیل شود که به مراتب خطرناک‌تر است.

فتاحی در خصوص بیماری‌های مختص دام نیز گفت: بیماری‌هایی نظیر تب برفکی و بیماری طاعون  نشخوارکنندگان کوچک یا  ppr، از جمله بیماری‌هایی هستند که اگر حادث شوند یا درمان ندارند یا درمان آنها بسیار دشوار است که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکانپذیر است البته در کنار واکسینه کردن دام باید سایر اقدامات بهداشتی نیز رعایت شود.

وی افزود: واکسیناسیون، پایش، شناسایی بیماری‌های دام، آموزش به بهره برداران و نظارت بر ورود فرآورده‌های خام دامی به بازار مصرف از جمله اقدامات این اداره کل برای تامین سلامت جامعه، پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و قابل انتقال است که این اقدامات به طور دوره‌ای و همزمان در همه شهرستان‌های این استان در حال انجام است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋