تبلیغاتی که هنوز برای تئاتر موثر است
10 آبان 1403 - 0:35
شناسه : 317603
0

مرتضی فرهادنیا که به زودی دور دوم اجراهای نمایش «بچه» را در تالار حافظ روی صحنه می‌برد، تبلیغات دهن به دهن را موثرترین شیوه جذب مخاطب در تئاتر دانست. این کارگردان تئاتر در گفتگو با مادوند با تشریح برخی از ویژگی‌های نمایش خود بر ضرورت احیای جشنواره تئاتر دانشگاهی تاکید کرد. فرهادنیا درباره پروسه آماده‌سازی […]

ارسال توسط :
پ
پ

مرتضی فرهادنیا که به زودی دور دوم اجراهای نمایش «بچه» را در تالار حافظ روی صحنه می‌برد، تبلیغات دهن به دهن را موثرترین شیوه جذب مخاطب در تئاتر دانست.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با مادوند با تشریح برخی از ویژگی‌های نمایش خود بر ضرورت احیای جشنواره تئاتر دانشگاهی تاکید کرد.

فرهادنیا درباره پروسه آماده‌سازی نمایش «بچه» گفت: این نمایش ماحصل یک کار آموزشگاهی است و نتیجه دوره آموزشی از ایده تا اجراست. تعدادی از اعضای گروه دانشجو هستند و بعضی دیگر، هنرجوی خود آموزشگاه. متن نمایش ابتدا نوشته شد و بعد هر یک از اعضای گروه بر اساس اتودهای خود به نقش رسیدند.

این کارگردان که سال گذشته نمایش خود را ابتدا در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آورد، اضافه کرد: سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر اجرا داشتیم و به تازگی نیز اجرای عمومی نمایش را در تالار مولوی سپری کردیم و از ۱۳ آبان ماه هم دور دوم اجراهای خود را در تالار حافظ به صحنه می‌بریم.

فرهادنیا درباره انتخاب نام «بچه» برای این نمایش با توجه به اینکه دو نمایشنامه دیگر به همین نام وجود دارد، توضیح داد: بهترین نامی که می‌شد برای این نمایشنامه انتخاب کرد، همین بود و ما هیچ پیش‌فرضی درباره دو نمایشنامه دیگری که این نام را داشته‌اند، نداشتیم. در واقع نام نمایشنامه را به عنوان یکی از پازل‌های گمشده در خود متن می‌بینیم و یکی از راه‌هایی است که می‌توان بخشی از پرسش‌های متن را به کمک آن پاسخ داد.

تبلیغاتی که هنوز برای تئاتر موثر است

او درباره تغییرات احتمالی این نمایش در دور دوم اجراهای خود توضیح داد: یکی دو تن از اعضای گروه تغییر می‌کنند. این ذات کار آموزشگاهی و کارگاهی است. در هر دور از اجراها یکی دو تغییر در گروه داشته‌ایم اما روند داستان و اجرا همان است.

فرهادنیا با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از این نمایش، تبلیغات دهن به دهن را مهم‌ترین ابزار جذب تماشاگر در تئاتر دانست و در این باره توضیح داد: تمام اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات برای معرفی کار است اما بهترین ابزار تبلیغی همان تماشاگرانی هستند که کار را می‌بینند و دیدن آن را به دوستان و اطرافیان خود توصیه می‌کنند. در غیر این صورت تبلیغات شهری تئاتر مبالغ هنگفتی دارد که بسیاری از گروه‌های نمایشی توان پرداخت آن را ندارند. تبلیغات مرسوم تئاتر بیشتر در فضای مجازی است که البته با محدودیت‌ها و فیلترینگی که وجود دارد، مشکلات خاص خود را دارد ولی بیشتر با هدف معرفی کار صورت می‌گیرد.

این کارگردان که در سال‌های دورتر در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده و سال گذشته نیز نمایش خود را در بخش دانشگاهی جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آورد، با تاکید بر ضرورت احیای جشنواره تئاتر دانشگاهی افزود: این جشنواره می‌تواند در معرفی چهره‌های مستعد بسیار موثر باشد. بنابراین احیای آن امری ضروری است.

او یادآوری کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی به دانشجویان انگیزه کار و حرکت می‌دهد و آنان را برای ورود به فضای حرفه‌ای تئاتر آماده می‌کند. به همین دلیل تعطیلی آن آسیب جدی به همراه دارد.

نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا از ۱۳ آبان در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

محمدرضا ‌رجبی، نفیسه ‌پیری، مهدی ‌مجنونی، الطاف ‌ابراهیمی، سعید ‌صادقی، زهرا ‌یگانه، هلیا ‌کسائی، متین ‌میرزایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که در خلاصه داستان آن آمده:

یک خانواده که سال‌ها در آرزوی داشتن فرزند بودند، از کائنات درخواست می‌کنند تا آرزویشان برآورده شود. روزها و شب‌ها می‌گذرد تا اینکه روزی درِ خانه به صدا درمی‌آید. پشت آن در، بچه ای ایستاده که زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

این نمایش هر روز ساعت ۱۸ و سی و به مدت ۷۵ دقیقه در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋